Czy zażywać witaminy?

<%image(20051111-witaminy-vitamin.jpeg|75|76|Vitamin - witaminy)%>

Często zastanawiamy się, czy warto brać witaminy w celu poprawienia zdrowia u rody.

Są lekarze, którzy twierdza, że warto. Zwłaszcza, jest to potrzebne szczególnie wtedy, gdy ktoś niezdrowo żyje, dużo pali, śpi za mało, pracuje zbyt dużo, odchudza się.

Bez witamin i mikroelementów organizm traci odporność, gorzej funkcjonuje, nie mówiąc już o tym, że szybciej się starzeje.
Lekarze jednak przestrzegają pzed braniem witamin na własną rękę.
Samemu, dla wzmocnienia organizmu, np. wiosną, można wybrać multiwitaminę, czyli mieszankę witamin. Ale np. witaminę A czy B powinien zalecić lekarz. Dlaczego? Ze względu na silne działanie i skutki uboczne. Witamina A uwrażliwia skórę na promienie UV.
gazeta.zdrowie

Jednak nie we wszystkich sytuacja można stosować kazdą witaminę.

„Nadmiar witaminy A na początku ciąży może też spowodować wadę wrodzoną u dziecka. Cynk, którego niedobór powoduje wypadanie włosów i łamliwość paznokci, może podrażniać żołądek. Witaminy A, D, E i K są magazynowane w tłuszczach. Gdy jest ich za dużo, przeciążone komórki tłuszczowe źle funkcjonują. Co prawda witaminę C wydalamy z organizmu wraz z moczem, ale jej śladowe ilości mogą odkładać się w nerkach”.
gazeta.zdrowie
Lepiej więc skonsultowac się z lekarzem, zanim zaczniemy brać witaminy.
Podobnie, dobrze jest upewnic się, czy nie bierzemy za dużo witamin. Zdarza sie przeciez, ze łykamy witaminy w jakims innym leku i dodatkowo jeszcze ta sama grupe witamin w innych pigułkach.

Witamina – organiczny związek chemiczny, który nie może być zsyntetyzowany przez określony organizm i musi być dostarczany w pożywieniu dla zachowania pełni zdrowia. Nazwa pochodzi od łacińskich słów vita (życie) i amina – związek chemiczny zawierający grupę aminową (w rzeczywistości nie wszystkie witaminy taką grupę posiadają). Nazwa została wymyślona przez polskiego biochemika Kazimierza Funka w 1912 roku.

Witaminy nie należą do typowych składników pokarmowych – pełnią funkcję regulacyjną. Dzienne zapotrzebowanie na nie jest bardzo niewielkie i liczone w miligramach (mg).

Authors

Related posts

Top