Odkryj, poznaj i zaakceptuj

Łuszczyca jest niezakaźną, autoimmunologiczną, zapalną chorobą skóry. W Polsce choruje na nią ok. 1 200 000 osób, a na świecie nawet 125 000 000.

Chorzy mają utrudniony dostęp do – korzystania z basenu, usług fryzjerskich, usług kosmetycznych, korzystania z siłowni/fitness, a nawet są stygmatyzowani w miejscu pracy.

Trwa ogólnopolska kampania ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ.

Kolejny – drugi spot „bajkowej kampanii” nawiązuje do znanych baśni, których bohaterem jest Szewczyk. Niepozorny bohater dzięki sprytowi i wielkiej odwadze pokonał smoka, z którym nie poradziło sobie wielu rosłych rycerzy.

– Bajkowa postać ubogiego Szewczyka o dobrym sercu, który zawsze jest chętny do pomocy innym, stała się inspiracją do pokazania jak postrzegane są osoby z łuszczycą. Nie powinniśmy nikogo osądzać po pozorach, starajmy się zrozumieć osoby dotknięte tą chorobą. Tym większa będzie tolerancja, im więcej osób będzie posiadać wiedzę na temat tego schorzenia. Nie stygmatyzujmy łuszczycy – poznajmy ją. Kiedyś to my możemy znaleźć się w podobnej sytuacji – zwraca uwagę Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

– Wiele osób chorujących na łuszczycę przez widoczne na skórze zmiany chorobowe nie otrzymało szansy, żeby pokazać swoje umiejętności, rozwijać talent czy pasję i kształcić się w wymarzonym kierunku. Część z nich przez łuszczycę straciła pracę, została odsunięta przez społeczeństwo, cierpi na depresję, a nawet ma myśli samobójcze. – mówi Dagmara Samselska z Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Chorych na Łuszczycę PSORIASIS – Każdy chory na łuszczycę chce żyć normalnie lub żyje normalnie do momentu, kiedy choroba nie przekreśli jego marzeń i planów życiowych. Łuszczyca jest niezakaźną chorobą przewlekłą, z którą dzięki akceptacji społecznej i dobrze dobranej terapii można być aktywnym zawodowo i społecznie.

DZIEŃ BEZ KAMUFLAŻU

W piątek 24 sierpnia w Warszawie przy Placu Zamkowym, w godz. 11.00 – 15.00 Stowarzyszenie przeprowadzi akcję edukacyjną, która ma być również zachętą dla chorych na łuszczycę do „zrzucenia” zbędnej w upalne dni odzieży zakrywającej zmiany łuszczycowe.

Organizatorzy przygotowali dla uczestników kilka ciekawych inicjatyw.

W namiocie kampanii będzie można porozmawiać z lekarzami z Kliniki Dermatologii Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA na temat możliwości leczenia łuszczycy, diety, profilaktyki łuszczycowej. Osoby, które korzystały z fototerapii będą mogły skorzystać z badania dermatoskopem. Akcja została objęta patronatem Dr hab. n. med. Ireny Waleckiej – Konsultant wojewódzkiej ds. dermatologii i wenerologii województwa mazowieckiego.

W łuszczycy bardzo ważne jest wsparcie psychologiczne. W godz. 13.00 – 15.00 chętni będą mogli porozmawiać z Agnieszką Bartczak – psychologiem.

Kolejną atrakcją będzie pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej poprowadzony przez grupę ratowników z Sanitarnej Służby Szkolnej. Uczestnicy poćwiczą udzielanie pierwszej pomocy na fantomach i nauczą się podstaw ratownictwa.

Podczas sondy ulicznej sprawdzimy „Co Polacy wiedzą o łuszczycy?”. Zarejestrowane wypowiedzi zostaną przekazane mediom.

– DZIEŃ BEZ KAMUFLAŻU był pomysłem spontanicznym – mówi Dagmara Samselska – ale okazuje się, że już na etapie planowania spotkał się z ogromnym zainteresowaniem osób dotkniętych łuszczycą, ale i innych organizacji. Planujemy aktywności, które zostaną włączone do programu wydarzenia w przyszłym roku. Warto wpisać sobie tą imprezę na stałe do kalendarza. Inicjatywa, jeśli chodzi o łuszczycę jest nowa, jej wartością jest to, że wychodząc z tematem tak poważnej choroby „do ludzi”, w naturalny sposób edukujemy i oswajamy. Liczymy również, że piękne otoczenie warszawskich zabytków otworzy obserwatorów i będzie jednym z bodźców niwelujących stygmatyzację.

Kampania ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ uzyskała Patronat Honorowy Rzecznika Praw Pacjenta, Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego, Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego oraz Unii Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS.

Kampania jest realizowana dzięki wsparciu firm: Eli Lilly Sp. z o.o., Novartis Poland Sp. z o.o., AbbVie Polska Sp. z o.o., Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska Sp. z o.o. oraz Leo Pharma Sp. z o.o.

Informacje na temat wydarzeń, spoty i aktualności znajdziecie na stronie www.luszczyca.edu.pl w zakładce dedykowanej kampanii.

Authors

Top